DOI – это стандарт обозначения сведений об электронном документе, размещенном в интернете.

Digital Object Identifier - это уникальный код: шифр, состоящий из латинских букв и цифр, присваиваемый книгам, журналам, научным докладам и статьям, тезисам научных конференций, диссертациям и прочим трудам.

Social capital as an object of research and management

№ 11 (150) 2020

Pages  496-499

DOI 10.46320/2073-4506-2020-11-150-496-499

FAYZULLIN Fanil Saitovich
Ph.D. in philosophical sciences, Academician of the Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan, chief researcher of the Institute of Socio-economic Research of the Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences

Social capital as an object of research and management

In the foreign and domestic scientific literature several directions have been formed in determining the essence and content of the category “social capital”. In the vast majority of them, social capital is interpreted as a socio-psychological phenomenon. It is substantiated that when determining the content of “social capital”, one should proceed from the understanding in the domestic science of the essence of the category “social”, which reflects a special structural element of society. “Social capital” is a complex of social factors that is an integral part of the potential of society, which contributes to the development of all components of society as a system. Social capital is an intangible part of a system of resources, values, and relationships that creates opportunities and conditions for their owner to achieve certain goalsSocial capital is not just an attribute of an individual, as it is .this is stated in the vast majority of foreign and domestic publications. It is based on the capital of society as a whole, various social communities, social groups and strata, the population of administrative and state systems, collectives, etc.In the structure of social capital as a whole, it is advisable to distinguish labor, scientific and educational, professional and qualification, information, innovation, organizational and managerial, socio-demographic, political and legal and other components. Since the development of social actors in modern society depends on the effectiveness of the development and implementation of capital, it is in this area that there are huge opportunities for innovation. Methods and means that contribute to the activation of the process of implementing social capital must necessarily be provided for in the strategic program of socio-economic
development not only of the country, but also of all social subjects of society.

Keywords: social potential, social capital, structural elements of capital, technology for the sale of capital, social management.


№ 11 (150) 2020

Страницы 496-499

ФАЙЗУЛЛИН Фаниль Саитович
доктор философских наук, академик АН РБ, главный научный сотрудник Института социально-экономических исследований Уфимского федерального исследовательского центра Российской академии наук

Социальный капитал как объект исследования и управления

В современной научной литературе сформировались несколько направлений в определении сущности и содержания категории «социальный капитал». В абсолютном большинстве из них социальный капитал трактуется как социально-психологический феномен. В статье обосновывается идея, что при определении содержания «социального капитала» следует исходить из сложившегося в нашей отечественной науке понимания сущности категорий «социальное» и «капитал», отражающие особые структурные элементы общества. «Социальный капитал» следует рассматривать, как комплекс социальных факторов являющейся составной частью потенциала социума, который способствует развитию всех компонентов общества как системы. Социальный капитал – это нематериальная часть системы ресурсов, ценностей и отношений, создающая их владельцу возможности и условия реализации определённых целей. Предложенный подход дает возможность определить, как структуру основных этапов реализации социального капитала, так и разработку технологии и механизма управления этим феноменом. Социальный капитал не является атрибутом лишь отдельного человека, как .это утверждается в абсолютном большинстве зарубежных и отечественных публикациях. Его основу составляет капитал общества в целом, различных социальных сообществ, социальных групп и слоев, населения административно-государственных систем, коллективов и т.д. В структуре социального капитала в целом целесообразно выделить, трудовой, научно-образовательный, профессионально-квалификационный, информационный, инновационный, организационно-управленческий, социально-демографический, политико-правовой и другие составляющие. Поскольку развитие социальных субъектов в современном обществе зависит от эффективности развития и реализации капитала, именно в этой сфере огромные возможности для инноваций. Методы и средства, способствующие активизации процесса реализации социально капитала, в обязательном порядке должны предусматриваться в стратегической программе социально-экономического развития не только страны, но и всех социальных субъектов общества.

Ключевые слова:
социальный потенциал, социальный капитал, структурные элементы капитала, технология реализации капитала, социальное управление.

Eurasian Law Journal

International scientific and practical
law journal. Included in the VAK RF Ministry of Education and Science of the Russian Federation list

Contact

16+

Certificate on registration of mass media printed edition: No. FC77-46472 of September 02, 2011.

Editor-in-chief and founder: FARKHUTDINOV Insur Zabirovich

Address: 10, Prechistenka Str., Moscow, 119034

Phone: +7 (917) 40-10-889

E-mail: info@eurasialaw.ru, eurasianoffice@yandex.ru, eurasialaw@mail.ru

Яндекс.Метрика

16+

Certificate on registration of mass media online edition: No. FC77-67559 of October 31, 2016.
Editor-in-chief and founder: Farkhutdinov Dinar Insurovich
Phone: +7 (917) 40-10-889
e-mail: info@eurasialaw.ru

© 2007 - 2020 «Eurasian Law Journal». International scientific and practical law journal

Reprinting and public use of materials possibly only with the permission of edition.