DOI – это стандарт обозначения сведений об электронном документе, размещенном в интернете.

Digital Object Identifier - это уникальный код: шифр, состоящий из латинских букв и цифр, присваиваемый книгам, журналам, научным докладам и статьям, тезисам научных конференций, диссертациям и прочим трудам.

«Death of the subject» in postmodern educational space: simulacra of the digitalization era

№ 10 (149) 2020

Pages 482-484

DOI 10.46320/2073-4506-2020-10-149-482-484

SABEKIYA Raushana Beysenovna
Ph.D. in philosophical sciences, professor of General history and philosophical disciplines sub-faculty of the Sterlitamak branch of the Bashkir State University

«Death of the subject» in postmodern educational space: simulacra of the digitalization era

The article is devoted to the study of the problem of preserving subjectivity in education in the era of global digitalization of public life. The purpose of the article is to analyze the possibility of self-realization of the individual and the preservation of subjectivity in the digitalized educational process. The methodological basis of the research is the postmodern paradigm of education. Based on the theoretical analysis of pedagogical, psychological, and philosophical literature, the author clarifies the content of the concept of “simulacrum”, transferred by the author from the vocabulary of postmodernism to the cultural reality of digital society. The article substantiates the inevitability of the subject’s displacement from the educational process by information and communication technologies and asserts the
need to preserve the dialogical educational space, since only in it is possible to form a person as a social being.

Keywords: digitalization of education, postmodernism, simulacrum, dialog educational space, subjectivity in education, ecologization of education.


№ 10 (149) 2020

Страницы 482-484

САБЕКИЯ Раушана Бейсеновна
доктор философских наук, профессор кафедры всеобщей истории и философских дисциплин Стерлитамакского филиала Башкирского государственного университета

«Смерть субъекта» в постмодернистском образовательном пространстве: симулякры эпохи цифровизации

Статья посвящена исследованию проблемы сохранения субъектности в образовании в эпоху глобальной цифровизации общественной жизни. Цель статьи заключена в анализе возможности самореализации личности и сохранения субъектности в цифровизированном образовательном процессе. Методологическим основанием проведенного исследования явилась постмодернистская парадигма образования. На основе теоретического анализа педагогической, психологической, философской литературы уточняется содержание понятия «симулякр», перенесенного автором из лексики постмодерна в культурную реальность цифрового общества. В статье обосновывается неизбежность вытеснения субъекта из образовательного процесса
информационно-коммуникационными технологиями и утверждается необходимость сохранения диалогового образовательного пространства, поскольку только в нем возможно формирование человека как социального существа.

Ключевые слова: цифровизация образования, постмодернизм, симулякр, диалоговое образовательное пространство, субъектность в образовании, экологизация образования.

Eurasian Law Journal

International scientific and practical
law journal. Included in the VAK RF Ministry of Education and Science of the Russian Federation list

Contact

16+

Certificate on registration of mass media printed edition: No. FC77-46472 of September 02, 2011.

Editor-in-chief and founder: FARKHUTDINOV Insur Zabirovich

Address: 10, Prechistenka Str., Moscow, 119034

Phone: +7 (917) 40-10-889

E-mail: info@eurasialaw.ru, eurasianoffice@yandex.ru, eurasialaw@mail.ru

Яндекс.Метрика

16+

Certificate on registration of mass media online edition: No. FC77-67559 of October 31, 2016.
Editor-in-chief and founder: Farkhutdinov Dinar Insurovich
Phone: +7 (917) 40-10-889
e-mail: info@eurasialaw.ru

© 2007 - 2020 «Eurasian Law Journal». International scientific and practical law journal

Reprinting and public use of materials possibly only with the permission of edition.