№ 3 (142) 2020
Pages 447-449
DOI 10.46320/2073-4506-2020-3-142-447-449
GOLOVIN Aleksey Alekseevich
student of the Institute of Philosophy of the Human of the A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
About the influence of Jean-Jacques Rousseau on A. Schopenhauer’s philosophy
The article analyzes and demonstrates the course of development of philosophical thought from Rousseau to Schopenhauer. Parallelism in the judgments of the two authors is depicted in the “The Creed of a Savoyard Priest” and the first part of “The world as will and representation”. The development of the concept of will is interpreted as a process of secularization of European metaphysics. The definition “God-Creator” is considered insignificant for explanation of the human being. It becomes clear that in the philosophy of A. Schopenhauer the will originally was theological definition, before it has gained it’s autonomy as a psychological definition.
Keywords: A. Schopenhauer, J.-J. Rousseau, voluntarism, non-classical philosophy.
№ 3 (142) 2020
Страницы 447-449
ГОЛОВИН Алексей Алексеевич
студент Института философии человека Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена
О влиянии Жан-Жака Руссо на философию А. Шопенгауэра
В статье анализируется и демонстрируется ход развития философской мысли от Руссо к Шопенгауэру. В «Исповедании веры савойского викария» и первой книге «Мира как воли и представления» обнаруживается параллелизм в суждениях двух авторов. Анализируя концепцию воли обоих мыслителей, можно обнаружить, как в процессе становления европейской философии происходит процесс секуляризации. Понятие «бога-творца» признается незначительным для объяснения явлений внешней действительности. Становится ясным, что в философии А. Шопенгауэра воля первоначально была теологическим понятием, до того как обрела свою самостоятельность в качестве понятия психологического.
Ключевые слова: А. Шопенгауэр, Ж.-Ж. Руссо, волюнтаризм, неклассическая философия.