№ 10 (149) 2020
Pages 482-484
DOI 10.46320/2073-4506-2020-10-149-482-484
SABEKIYA Raushana Beysenovna
Ph.D. in philosophical sciences, professor of General history and philosophical disciplines sub-faculty of the Sterlitamak branch of the Bashkir State University
«Death of the subject» in postmodern educational space: simulacra of the digitalization era
The article is devoted to the study of the problem of preserving subjectivity in education in the era of global digitalization of public life. The purpose of the article is to analyze the possibility of self-realization of the individual and the preservation of subjectivity in the digitalized educational process. The methodological basis of the research is the postmodern paradigm of education. Based on the theoretical analysis of pedagogical, psychological, and philosophical literature, the author clarifies the content of the concept of “simulacrum”, transferred by the author from the vocabulary of postmodernism to the cultural reality of digital society. The article substantiates the inevitability of the subject’s displacement from the educational process by information and communication technologies and asserts the
need to preserve the dialogical educational space, since only in it is possible to form a person as a social being.
Keywords: digitalization of education, postmodernism, simulacrum, dialog educational space, subjectivity in education, ecologization of education.
№ 10 (149) 2020
Страницы 482-484
САБЕКИЯ Раушана Бейсеновна
доктор философских наук, профессор кафедры всеобщей истории и философских дисциплин Стерлитамакского филиала Башкирского государственного университета
«Смерть субъекта» в постмодернистском образовательном пространстве: симулякры эпохи цифровизации
Статья посвящена исследованию проблемы сохранения субъектности в образовании в эпоху глобальной цифровизации общественной жизни. Цель статьи заключена в анализе возможности самореализации личности и сохранения субъектности в цифровизированном образовательном процессе. Методологическим основанием проведенного исследования явилась постмодернистская парадигма образования. На основе теоретического анализа педагогической, психологической, философской литературы уточняется содержание понятия «симулякр», перенесенного автором из лексики постмодерна в культурную реальность цифрового общества. В статье обосновывается неизбежность вытеснения субъекта из образовательного процесса
информационно-коммуникационными технологиями и утверждается необходимость сохранения диалогового образовательного пространства, поскольку только в нем возможно формирование человека как социального существа.
Ключевые слова: цифровизация образования, постмодернизм, симулякр, диалоговое образовательное пространство, субъектность в образовании, экологизация образования.