№ 11 (162) 2021
Pages 562-564
DOI 10.46320/2073-4506-2021-11-162-562-564
MAYATSKAYA Olga Borisovna
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor of the Faculty of Philosophy and Sociology of the Bashkir State University
ABRAROVA Zinira Foatovna
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor of the Faculty of Philosophy and Sociology of the Bashkir State University
Language in the age of artificial intelligence, digital environment and digital communications
The article examines the digital environment and digital communications from the point of view of the formation of digital reality and mental infrastructure, built by technologies for the formation of consciousness and social networks. The authors investigate the tools of hyperpersonalization, the problem of the loss of the unique meaning of the language, fragmentation, “clip-like consciousness”, “zipping”, the personification of the digital world of a person, its “inclusion” in various new constantly created “ecosystems”, the transformation of the structure of information consumption, the unification of texts, simplification language, reduction of genres, reduction of the level of needs and demands of the audience. It was determined that the digital environment contributed to the emergence of such a variety of text as a media text, with a different type of author and characteristic features.
Keywords: philosophy of language, digital age, artificial intelligence, language, communication, digital communications, fragmentation, clip consciousness, “clip culture”, “zipping”, information shock, digital reality.
№ 11 (162) 2021
Страницы 562-564
МАЯЦКАЯ Ольга Борисовна
кандидат философских наук, доцент Факультета философии и социологии Башкирского государственного университета
АБРАРОВА Зинира Фоатовна
кандидат философских наук, доцент Факультета философии и социологии Башкирского государственного университета
Язык в эпоху искусственного интеллекта, цифровой среды и цифровых коммуникаций
В статье рассматриваются цифровая среда и цифровые коммуникации с точки зрения формирования цифровой реальности и ментальной инфраструктуры, построенной технологиями формирования сознания и социальными сетями. Авторами исследуются инструменты гиперперсонализации, проблема потери уникального значения языка, фрагментарность, «клиповость сознания», «зеппинг», отмечена персонификация цифрового мира человека, его «включённость» в различные новые, постоянно создаваемые «экосистемы», трансформация структуры информационного потребления, унификация текста, упрощение языка, редукция жанров, снижение уровня потребностей и запросов аудитории. Определено, что цифровая среда способствовала появлению такой разновидности текста как медиатекст, с иным типом автора и характерными особенностями, вобравший в себя взаимозаменяемые, параллельные или пересекающиеся феномены.
Ключевые слова: философия языка, цифровая эпоха, искусственный интеллект, язык, коммуникация, цифровые коммуникации, фрагментарность, клиповое сознание, «клип-культура», «зеппинг», информационный шок, цифровая реальность.