№ 6 (145) 2020
Pages 481-484
DOI 10.46320/2073-4506-2020-6-145-481-484
OKRUZHKO Viktor Vyacheslavovich
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor of Personnel management sub-faculty of the Krasnoyarsk Institute of Railway Transport of the Irkutsk State University of Railway Transport
Metaphysical essence of art in the interpretation of the early German romantics
In this article an attempt is made to reconstruct the original interpretation of the early German romanticists essence of art, which is essentially presented in their explication of aesthetic and religious-mystical creativity. From the author’s point of view, at the level of philosophical reflection they constantly broadcast and realize the idea that the energy of such creativity not only most fully and adequately expresses the essence of the world (has ontological status), but also the way of being in it, revealing the most specific image of his existence in culture. At the same time, the article emphasizes that, according to early German romanticists, it is “universal art” (Poetry) that acts as the main representative of their ideal - the holistic mythological “new culture”.
Keywords: art, creativity, culture, education, human, mythological “new culture”, artist, genius, aesthetic education, ideal of “whole man”.
№ 6 (145) 2020
Страницы 481-484
ОКРУЖКО Виктор Вячеславович
кандидат философских наук, доцент кафедры управление персоналом Красноярского института железнодорожного транспорта Иркутского государственного университета путей сообщения
Метафизическая сущность искусства в интерпретации ранних немецких романтиков
В данной статье предпринята попытка реконструкции оригинальной трактовки ранних немецких романтиков сущности искусства, которая по существу представлена в их экспликации эстетического и религиозно-мистического творчества. С точки зрения автора, на уровне их философской рефлексии ими постоянно транслируется и реализуется мысль, что энергия такого творчества не только наиболее полно и адекватно выражает сущность мира (имеет онтологический статус), но и способ бытия самого человека в нём, раскрывая тем самым специфический образ его существования в культуре. Наряду с этим, в статье подчёркивается, что, по мнению ранних немецких романтиков, именно «универсальное искусство» (Поэзия) выступает в качестве главного репрезентанта их идеала – целостной мифологической «новой культуры».
Ключевые слова: искусство, творчество, культура, образование, человек, мифологическая «новая культура», художник, гений, эстетическое воспитание, идеал «целостного человека».