№ 7 (158) 2021
Pages 510-513
GLADKOVA Irina Vitaljevna
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor of Philosophy and cultural studies sub-faculty of the Urals State Mining University
POLYANOK Olga Vasiljevna
Ph.D. in psychological sciences, associate professor of Personnel management sub-faculty of the Urals State Mining University
TIKHONENKO Vitaliy Vladimirovich
postgraduate student of Geodesy and cadastre sub-faculty of the Urals State Mining University
Moral choice as a way of a person’s attitude to the world
The article by the authors is an attempt to comprehend the phenomenon of moral choice as a method of attitude towards the world. The relevance of the issue is determined by the current situation in the field of spiritual culture and moral consciousness. It is noted that the role of philosophy in human life is expressed in clarifying views on the world, in determining the relationship of a person to the world – to people, to nature, and to himself.
An attitude to the world is always a value orientation, evaluative reflection, an act of will and moral choice. The authors consider the following reasons that determine the moral choice of a modern person: the influence of a consumer society, whose task is to stimulate consumer consciousness, interests and needs of a person, to form a passive, uncritical person, amenable to manipulation; informatization of society – activates the process of influencing public and individual consciousness through the media; technocratization of the world – the processes of rationalization and technization of activities affect the spirituality of a person, his ability to build the world; the problem of identity – identity as referring oneself to a national, ethnic, cultural, confessional, gender or other cultural community does not have imperative norms, today it is an act of personal choice; alienation of morality – a state of revaluation of values in the individual and social consciousness, which occurs during periods of radical changes, shifts in the cultural, political, economic spheres of society; moral vacuum; a low level of moral reflection – moral reflection is the turning of a person’s consciousness on himself, his world of values, ideals, motives, feelings; an increase in conformist manifestations in social practice. Making a moral choice, a person always takes on moral responsibility, it is always an act of self-determination and attitude to the world.
Keywords: moral choice, alienation of morality, cultural identity, moral vacuum, moral values, consumer society.
№ 7 (158) 2021
Страницы 510-513
ГЛАДКОВА Ирина Витальевна
кандидат философских наук, доцент кафедры философии и культурологии Уральского государственного горного университета
ПОЛЯНОК Ольга Васильевна
кандидат психологических наук, доцент кафедры управления персоналом Уральского государственного горного университета
ТИХОНЕНКО Виталий Владимирович
аспирант кафедры геодезии и кадастра Уральского государственного горного университета
Моральный выбор как способ отношения человека к миру
В статье авторами предпринимается попытка осмыслить феномен морального выбора как способа отношения к миру. Актуальность вопроса определяется современной ситуацией в сфере духовной культуры и морального сознания. Отмечается, что роль философии в жизни человека выражается в прояснении взглядов на мир, в определении отношения человека к миру – к людям, к природе, и отношения к самому себе. Отношение к миру – это всегда ценностная ориентация, оценочная рефлексия, волевой акт и моральный выбор. Авторы рассматривают следующие причины, определяющие моральный выбор современного человека: влияние общества потребления, задача которого стимулировать потребительское сознание, интересы и потребности человека, формировать пассивного, некритичного человека, поддающегося манипуляциям; информатизация общества – активизирует процесс воздействия на общественное и индивидуальное сознание посредством СМИ; технократизация мира – процессы рационализации и технизации деятельности влияют на духовность человека, на его способность выстраивать мир; проблема идентичности – идентичность как отнесение себя к национальному, этническому, культурному, конфессиональному, гендерному или другому культурному сообществу не имеет императивных норм, сегодня это акт личного выбора; отчуждение морали – состояние переоценки ценностей в индивидуальном и общественном сознании, наступающее в периоды радикальных переломов, сдвигов в культурной, политической, экономической сферах жизни общества; моральный вакуум; низкий уровень нравственной рефлексии – нравственная рефлексия – это обращенность сознания человека на самого себя, свой мир ценностей, идеалов, мотивов, чувств; увеличение конформистских проявлений в социальной практике. Совершая моральный выбор, человек всегда берет на себя нравственную ответственность, это всегда акт самоопределения и отношения к миру.
Ключевые слова: моральный выбор, отчуждение морали, культурная идентичность, моральный вакуум, нравственные ценности, общество потребления.