№ 6 (157) 2021
Pages 506-507
DOI 10.46320/2073-4506-2021-6-157-506-507
GALIMOV Bayazit Sabirjanovich
Ph.D. in philosophical sciences, professor of Philosophy and political science sub-faculty of the Faculty of Philosophy and Sociology of the Bashkir State University, research consultant, member of the dissertation board D.212.013.03 Bashkir State University for the protection of dissertations for the Ph.D. and Ph.D. in Philosophy
LUKYANOV Arkadiy Viktorovich
Ph.D. in philosophical sciences, professor of Philosophy and political science sub-faculty of the Faculty of Philosophy and Sociology of the Bashkir State University, member of the dissertation board D.212.013.03 Bashkir State University for the protection of dissertations for the Ph.D. and Ph.D. in Philosophy
SHERGENG Nataliya Alekseevna
Ph.D. in philosophical sciences, professor of Humanities and social and economic disciplines sub-faculty of the Air Chief Marshal B. P. Bugaev Ulyanovsk Institute of Civil Aviation, member of the dissertation board D.212.013.03 Bashkir State University for the protection of dissertations for the Ph.D. and Ph.D. in Philosophy
Transcendental dialectic in the light of the idea of forming a mosaic philosophy
Mosaic philosophy makes it difficult to find a term that corresponds to its concept. However, transcendental dialectic constantly refers to the “prototypes” of the things themselves, and not only is the “key” to the possible experience, what are the categories, the very “universals” of culture. However, at present, though “ideas” are becoming the domain of reason, nevertheless, the mind itself is gradually losing its original heritage and turning to the power of memories of beautiful and never lost their meaning moral and historical moments. Although the mind loses its old, faded ideas, it nevertheless looms the meaning of a new, synthetic, or “mosaic” philosophy that thinks the subject better than it does himself. The authors of this work substantiate the idea that our cognitive ability feels the need for dialectic, which is carried into the realm of knowledge so far that only immersion in the foundations of spiritual experience, which, in principle, is mosaic, leads to a reality that is not associated with exaggerations. At the same time, the sublime language itself allows for a more calm and more appropriate to the nature of things than “chimeras.”
Keywords: transcendental dialectic, mosaic philosophy, universal culture, human mind, idea of synthetic philosophy, dialectic, foundations of spiritual experience, existing philosophical schools.
№ 6 (157) 2021
Страницы 506-507
ГАЛИМОВ Баязит Сабирьянович
доктор философских наук, профессор кафедры философии и политологии Факультета философии и социологии Башкирского государственного университета, научный консультант, член диссертационного совета Д.212.013.03 Башкирского государственного университета по защите диссертаций на соискание ученой степени кандидата и доктора философских наук
ЛУКЬЯНОВ Аркадий Викторович
доктор философских наук, профессор кафедры философии и политологии Факультета философии и социологии Башкирского государственного университета, член диссертационного совета Д.212.013.03 Башкирского государственного университета по защите диссертаций на соискание ученой степени кандидата и доктора философских наук, член экспертного совета ВАК РФ по теологии
ШЕРГЕНГ Наталия Алексеевна
доктор философских наук, профессор кафедры гуманитарных и социально-экономических дисциплин Ульяновского института гражданской авиации им. Главного маршала авиации Б. П. Бугаева, член диссертационного совета Д.212.013.03 Башкирского государственного университета по защите диссертаций на соискание ученой степени кандидата и доктора философских наук
Трансцендентальная диалектика в свете идеи формирования мозаичной философии
Мозаичная философия затрудняется отыскать термин, соответствующий ее понятию. Однако трансцендентальная диалектика постоянно обращается к «прообразам» самих вещей, а не только представляет собой «ключ» к возможному опыту, каковы категории, сами «универсалии» культуры. Однако в настоящее время «идеи» хотя и становятся достоянием разума, тем не менее, сам разум постепенно утрачивает свое изначальное достояние и обращается к силе воспоминания прекрасных и никогда не утративших своего значения нравственных и исторических моментов. Хотя разум и утрачивает свои старые, потускневшие идеи, тем не менее, вырисовывается значение новой, синтетической, или «мозаичной», философии, которая мыслит предмет лучше, чем он сам себя. Авторы настоящей работы обосновывают ту мысль, что наша познавательная способность ощущает потребность в диалектике, которая уносится в сферу знания так далеко, что лишь погружение в основания духовного опыта, который, в принципе, является мозаичным, приводит к реальности, которая не связана с преувеличениями. При этом сам возвышенный язык допускает более спокойное и более соответствующее природе вещей изложение, чем «химеры».
Ключевые слова и фразы: трансцендентальная диалектика, мозаичная философия, универсалии культуры, разум человека, идея синтетической философии, диалектика, основания духовного опыта, существующие философские школы.