№ 3 (166) 2022
Pages 429-430
DOI 10.46320/2073-4506-2022-3-166-429-430
GANIEV Talgat Gabtelfartovich
Ph.D. in Law, associate professor of Public health and health care sub-faculty of the Tyumen State Medical University
Actual problems of the state and settlement of conflicts between patients and medical organizations in the tyumen region
The number of complaints from patients and their legal representatives related to the quality of medical services is steadily increasing. Shortcomings of medical care, including in the Tyumen region, are associated with organizational, therapeutic measures, registration of medical documentation, violation of ethics and deontology. To protect their rights in the field of health protection, citizens use various mechanisms, including pre-trial and judicial. Settlement of disputes between patients and medical organizations in a pre-trial manner makes it possible to relieve the courts, and the parties to the conflict to protect their rights. One of the effective ways to resolve disputes is a pre-trial procedure with the participation of an intermediary.
Keywords: patient, medical organization, quality of medical services, defects of medical care, conflict, pre-trial dispute settlement procedure, mediation.
№ 3 (166) 2022
Страницы 429-430
ГАНИЕВ Талгат Габтельфартович
кандидат юридических наук, доцент кафедры общественного здоровья и здравоохранения Тюменского государственного медицинского университета
Актуальные проблемы состояния и урегулирования конфликтов между пациентами и медицинскими организациями в тюменской области
Количество жалоб со стороны пациентов и их законных представителей связанные с качеством оказания медицинских услуг неуклонно растёт. Недостатки медицинского обслуживания, в том числе в Тюменской области, связаны с организационными, лечебными мероприятиями, оформлением медицинской документации, нарушением этики и деонтологии. Для защиты своих прав в сфере охраны здоровья граждане используют различные механизмы, в том числе досудебный и судебный. Урегулирование споров между пациентами и медицинскими организациями в досудебном порядке дают возможность разгрузить суды, а сторонам конфликта защитить свои права. Одним из эффективных способов разрешения споров является досудебный порядок с участием посредника.
Ключевые слова: пациент, медицинская организация, качество медицинских услуг, дефекты медицинской помощи, конфликт, досудебный порядок урегулирования споров, медиация.