№ 8 (147) 2020
Pages 369-371
DOI 10.46320/2073-4506-2020-8-147-369-371
GATAULLIN Rinat Fazltdinovich
Ph.D. in economical sciences, professor, Head of State management sub-faculty of the Bashkir State University
TOVYSHEVA Anna Aleksandrovna
senior lecturer of State management sub-faculty of the Bashkir State University
KRAYNOVA Elena Nikolaevna
senior lecturer of State management sub-faculty of the Bashkir State University
SIZONENKO Zarina Leronovna
Ph.D. in sociological sciences, associate professor of State management sub-faculty of the Bashkir State University
Features of the formation of the educational framework of the region
Educational institutions in their development form an interconnected system, which manifests itself not only in the transition of students to a higher level, but also through the use in the process of teaching professionals representing certain scientific schools developing in the territory. At the same time, all existing institutions in their activities in one way or another are aimed at meeting the needs of the region in personnel determined by the structure of the economy. At the same time, educational institutions in the region compete with each other in attracting applicants and the most competent staff of teachers. The development of the educational system is also affected by the demand for staff and the quality of their training in neighbouring regions, especially in the highest paid areas of training. Economic and social development in different territories is uneven, so education institutions tend to be unevenly located. The authors of the article consider the territorial community of interconnected educational institutions as a single system – the educational framework of the region.
Keywords: educational framework, region, formation, structure, functions.
№ 8 (147) 2020
Страницы 369-371
ГАТАУЛЛИН Ринат Фазлтдинович
доктор экономических наук, профессор, заведующий кафедрой государственного управления Башкирского государственного университета
ТОВЫШЕВААннаАлександровна
старший преподаватель кафедры государственного управления Башкирского государственного университета
КРАЙНОВАЕленаНиколаевна
старший преподаватель кафедры государственного управления Башкирского государственного университета
СИЗОНЕНКОЗаринаЛероновна
кандидат социологических наук, доцент кафедры государственного управления Башкирского государственного университета
Особенности формирования образовательного каркаса региона
Учреждения образования в своем развитии образуют взаимосвязанную систему, которая проявляется не только при переходе обучающихся на более высокую ступень, но и за счет использования в процессе преподавания специалистов, представляющих определенные научные школы, развивающиеся на данной территории. При этом все существующие учреждения в своей деятельности так или иначе нацелены на удовлетворение потребности региона в кадрах, детерминированных структурой экономики. В то же время учреждения образования в регионе конкурируют между собой в привлечении абитуриентов и наиболее компетентных кадров преподавателей. На развитие образовательной системы влияет также спрос на кадры и качество их подготовки в соседних регионах, в первую очередь по наиболее высоко оплачиваемым направлениям подготовки. Экономическое и социальное развитие на разных территориях происходит неравномерно, поэтому учреждения образования, как правило, размещаются также неравномерно. Авторы статьи рассматривают территориальное сообщество взаимосвязанных учебных заведений как единую систему – образовательный каркас региона.
Ключевые слова: образовательный каркас, регион, формирование, структура, функции.