№ 9 (160) 2021
Pages 467-470
TULUPOVA Elena Olegovna
Ph.D. in Law, associate professor of Theory of state and law sub-faculty of the Institute of Law of the Bashkir State University
DEMIDOVA Tatyana Konstantinovna
Ph.D. in Politics, associate professor of International law and international relations sub-faculty of the Bashkir State University
YUSUPOVA Rozaliya Rimovna
Ph.D. in philological sciences, associate professor of International law and international relations subfaculty of the Bashkir State University
Inclusion as a principle and a right: German experience
For more than a decade, the international community has recognized the fact that children, due to their age, have unique characteristics and needs as subjects of law, which should be taken into account in all spheres of life. Disabled children who are vulnerable due to their special position at the very beginning of their formation as a person-in the educational environment - are particularly in need of state support today. The main goal of inclusive education is to provide all people, without exception, with the same opportunities to participate in a high-quality and accessible educational process and to develop their potential. Inclusive education is the right to ordinary education in an ordinary environment (school, university...). It focuses on the different needs of unusual learners and uses a variety of approaches as a learning opportunity. In other words, it is not the student who needs to be integrated into the educational system, but the state and its educational system must take into account and adapt to its needs. The latter allows us to attribute it also to the principles.
Keywords: inclusion, education, Germany, human rights, convention, disabled person, UN, discrimination, child.
№ 9 (160) 2021
Страницы 467-470
ТУЛУПОВА Елена Олеговна
кандидат юридических наук, доцент кафедры теории государства и права Института права Башкирского государственного университета
ДЕМИДОВА Татьяна Константиновна
кандидат политических наук, доцент кафедры международного права и международных отношений Института права Башкирского государственного университета
ЮСУПОВА Розалия Римовна
кандидат филологических наук, доцент кафедры международного права и международных отношений Института права Башкирского государственного университета
Инклюзия как принцип и право человека: опыт Германии
Уже не один десяток лет международное сообщество признает тот факт, что дети в силу своего возраста, имеют уникальные особенности и потребности как субъекты права, которые следует учитывать во всех сферах жизни. Особенно остро в государственной
поддержке сегодня нуждаются дети-инвалиды, уязвимые в силу своего особого положения в самом начале своего становления как личности- в образовательной среде. Главная задача инклюзивного образования - это предоставление всем людям без исключения одинаковых возможностей для участия в высококачественном и доступном образовательном процессе и развития своего потенциала. Инклюзивное образование - это право на обычное обучение в обычной среде (школе, вузе…). Оно фокусируется на различных потребностях необычных учащихся и использует разнообразие подходов, как возможность обучения. Другими словами, не учащемуся необходимо интегрироваться в образовательную систему, а государство и его система образования должна учесть и адаптироваться к его потребностям. Последнее позволяет отнести его также и к принципам.
Ключевые слова: инклюзия, образование, Германия, права человека, конвенция, инвалид, ООН, дискриминация, ребенок.