№ 2 (165) 2022
Pages 421-423
DOI 10.46320/2073-4506-2022-2-165-421-423
GONCHARENКO Yelena Vyacheslavovna
medical psychologist, senior laboratory assistant of the Astrakhan State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
TAYSAEVA Svetlana Borisovna
Ph.D. in psychological sciences, associate professor of Psychology sub-faculty of the G. V. Plekhanov Russian University of Economics
BANNIKOV Dmitriy Vladimirovich
Deputy Head of the Investigation Department for the Trusovsky District of the city of Astrakhan of the Investigative Department of the Investigative Committee of the Russian Federation for the Astrakhan Region, captain of justice
Lie as a psychothraumatic factor in a minor in the practice of a psychologist and investigator
The article shows how lies are revealed in the course of investigative actions and the work of a psychologist. The work with a specific case of child deception in the practice of a clinical psychologist and investigator is described. Appealing to scientific views and law enforcement practice, the authors cite psychological portraits as an example, draw their own conclusions about the possibility and importance of personal participation, understanding, empathy as moral, moral and humanistic – model of attitudes towards children in the professional activities of investigators and psychologists.
Keywords: children’s lies, psychotrauma, teenager, psychological portrait.
№ 2 (165) 2022
Страницы 421-423
ГОНЧАРЕНКО Елена Вячеславовна
медицинский психолог, старший лаборант Астраханского государственного медицинского университета Министерства здравоохранения Российской Федерации
ТАЙСАЕВА Светлана Борисовна
кандидат психологических наук, доцент кафедры психологии Российского экономического университета им. Г. В. Плеханова
БАННИКОВ Дмитрий Владимирович
заместитель руководителя следственного отдела по Трусовскому району г. Астрахани Следственного управления Следственного комитета Российской Федерации по Астраханской области, капитан юстиции
Ложь как психотравмирующий фактор у несовершеннолетнего в практике психолога и следователя
В статье показано как в ходе следственных действий и работы психолога выявляется ложь. Описана работа с конкретным случаем детского обмана в практике клинического психолога и следователя. Апеллируя к научным воззрениям и правоприменительной практике, авторы приводят в пример психологические портреты, делают собственные выводы о возможности и важности личного участия, понимания, сочувствия как нравственной, моральной и гуманистической модели отношения к детям в профессиональной деятельности следователей и психолога.
Ключевые слова: детская ложь, психотравма, подросток, психологический портрет.