№ 10 (161) 2021
Pages 439-442
DOI 10.46320/2073-4506-2021-10-161-439-442
BOYARSKAYA Yuliya Nikolaevna
Ph.D. in Law, associate Professor of Criminal law sub-faculty of the Saratov State Law Academy
SPESIVOV Nikita Vladimirovich
Ph.D. in Law, associate Professor of Criminal process sub-faculty of the Saratov State Law Academy
SHKRYABINA Anna Evgenjevna
Ph.D. in economical sciences, associate professor of Economics sub-faculty of the Saratov State Law Academy
Problems of implementation of students’ academic rights to transfer and restoration in the context of the transformation of the educational process
Dynamic digitalization transforms all aspects of life: the conditions and nature of work, the demand for professions, the place and role of education, the educational process, the model of control and supervisory activities. The mechanism, called the “regulatory guillotine”, involves not just an analysis of the existing array of requirements, their revision, displacement of unnecessary ones, the creation of new ones, but also adaptation to the requirements of the time and the opportunities presented by digital technologies. Analysis of regulatory legal acts regulating the implementation of students’ academic rights to translation and restoration, scientific research on this topic, followed by generalization of the materials studied, identification of shortcomings and limitations, development of proposals for their elimination. The study presupposes a thorough and comprehensive analysis of the legal regulation of education in the Russian Federation in the context of its transformation, a qualitative assessment of an extensive empirical base and affects various aspects: social, legal and others, therefore, requires the use of systemic, regulatory and strategic approaches. Analyzed the problems and risks that arise in practice in the implementation of the academic rights of students; substantiated the need to amend the regulatory framework governing the procedure for transfer, restoration, implementation of individual asynchronous training. Conclusions: the regulation of the implementation of academic rights, by-laws and regulations ensures the prompt introduction of changes, giving rise to conflicts and problems of practical implementation.
Keywords: academic rights, student, “regulatory guillotine”, the right to transfer, the right to restoration.
№ 10 (161) 2021
Страницы 439-442
БОЯРСКАЯ Юлия Николаевна
кандидат юридических наук, доцент кафедры гражданского права Саратовской государственной юридической академии
СПЕСИВОВ Никита Владимирович
кандидат юридических наук, доцент кафедры уголовного процесса Саратовской государственной юридической академии
ШКРЯБИНА Анна Евгеньевна
кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики Саратовской государственной юридической академии
Проблемы реализации академических прав, обучающихся на перевод и восстановление в условиях трансформации образовательного процесса
Динамичная цифровизация трансформирует все стороны жизни: условия и характер труда, востребованность профессий, место и роль образования, образовательный процесс, модель контрольно-надзорной деятельности. Механизм, получивший название «регуляторной гильотины», предполагает не просто анализ существующего массива требований, их пересмотр, вытеснение излишних, создание новых, но и адаптацию к требованиям времени и возможностям, представляемым цифровыми технологиями. Анализ нормативно-правовых актов, регулирующих реализацию академических прав обучающихся на перевод и восстановление, научных исследований по указанной тематике с последующими обобщением изученных материалов, выявлением недостатков и ограничений, разработкой предложений по их устранению. Методологическая основа: исследование предполагает тщательный и всесторонний анализ правового регулирования образования в Российской Федерации в условиях его трансформации, качественную оценку обширной эмпирической базы и затрагивает различные аспекты: общественный, правовой и другие, поэтому требует применения системного, нормативного и стратегического подходов. Результаты: проанализировано проблемы и риски, возникающие на практике при реализации академических прав обучающихся; обоснована необходимость внесения изменений нормативно-правовой базы, регламентирующей порядок перевода, восстановления, внедрения индивидуального асинхронного обучения. Регулирование реализации академических прав, подзаконных нормативно-правовых актов обеспечивает оперативное внесение изменений, порождая коллизии и проблемы практической реализации.
Ключевые слова: академические права, обучающийся, «регуляторная гильотина», право на перевод, право на восстановление.