№ 6 (157) 2021
Pages 442-443
DOI 10.46320/2073-4506-2021-6-157-442-443
KHALIULINA Aigul Ilyasovna
Ph.D. in historical sciences, senior researcher of the Department of Ethnopolitology of the R. G. Kuzeev Institute for Ethnological Studies - Subdivision of the Ufa Federal Research Centre of the Russian Academy of Sciences
Social adaptation of young people in a market economy (according to the ethnosociological survey in Bashkortostan)
The object of scientific study was the socio-adaptive behavior of young people of different nationalities in multi-ethnic Bashkortostan. Special attention is paid to the mechanism of adaptation of this social category to the system of market relations, the ability to quickly integrate into it. On the basis of ethnosociological research, the author has made an attempt to reveal the modern professional and labor skills of young people and their ability to adapt to the new realities of the economic system.
Keywords: youth, social adaptation, Bashkortostan, sociological survey, language communication, skills, market relations, social well-being.
№ 6 (157) 2021
Страницы 442-443
ХАЛИУЛИНА Айгуль Ильясовна
кандидат исторических наук, старший научный сотрудник отдела этнополитологии Института этнологических исследований им. Р. Г. Кузеева Уфимского федерального исследовательского центра Российской академии наук
Социальная адаптация молодежи в условиях рыночной экономики (по данным этносоциологического опроса в Башкортостане)
Объектом научного изучения стало социально-адаптационное поведение молодежи разных национальностей в полиэтничном Башкортостане. Особое внимание уделяется механизму приспособления данной социальной категории к системе рыночных отношений, умению быстрого включения в нее. Автор на основе этносоциологических исследований предприняла попытку раскрыть современные профессионально-трудовые навыки молодежи и ее возможности адаптации к новым реалиям экономической системы.
Ключевые слова: молодежь, социальная адаптация, Башкортостан, социологический опрос, языковая коммуникация, умения, рыночные отношения, социальное самочувствие.