№ 6 (145) 2020
Pages 116-117
DOI 10.46320/2073-4506-2020-6-145-116-117
MAYAKUNOV Aleksandr Edisonovich
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor, Head of Theory and history of state and law sub-faculty of the Faculty of Law of the M. K. Ammosov North-Eastern Federal University
Tests on the theory of state and law as means of developing law students’ professional competencies
This article analyses test tasks on the theory of state and law as an effective means of developing professional thinking of law students. This technology of testing the knowledge of law students promotes the formation of not only professional competencies, but also allows students to form a systematic perception of legal material, and makes it possible to comprehend the relationship of the studied legal phenomena. We consider various techniques and methods for setting test tasks aimed at developing skills in working with legal texts, systemic thinking of future lawyers, and comparative legal analysis of multilevel legal structures.
Keywords: testing, professional thinking of lawyers, development of professional competencies, tests and system analysis skills, test development rules, test preparation criteria, types of tests, development of comparative legal analysis skills based on tests, criteriaoriented tests, test tasks and schemes.
№ 6 (145) 2020
Страницы 109-110
МАЯКУНОВ Александр Эдисонович
кандидат философских наук, доцент, заведующий кафедрой теории и истории государства и права Юридического факультета Северо-Восточного федерального университета имени М. К. Аммосова
Тесты по теории государства и права как средство развития профессиональных компетенций студентов-юристов
В статье рассматривается вопрос о тестовых заданиях по теории государства и права как эффективном средстве развития профессионального мышления студентов-юристов. Данная технология проверки знаний студентов-юристов способствует формированию не только профессиональных компетенций, но и активизирует студентов на формирование системного восприятия правового материала, позволяет осмыслить взаимосвязи изучаемых
правовых явлений. Рассматриваются различные приемы и способы постановки тестовых заданий, направленные на формирование навыков работы с юридическими текстами, развитию системного мышления юриста и сравнительно-правового анализа разноуровневых правовых конструкций.
Ключевые слова: тестирование, профессиональное мышление юристов, развитие профессиональных компетенций, тесты и навыки системного анализа, правила разработки тестов, критерии составления тестов, виды тестов, развитие умений сравнительно-правового анализа на основе тестов, критериально-ориентированные тесты, тестовые задания-схемы.