№ 1 (152) 2021
Pages 116-119
DOI 10.46320/2073-4506-2021-1-152-116-119
NIKIFOROVA Elena Nikolaevna
Ph.D. in Law, professor, Head of National security and international law sub-faculty of the Russian State Hydrometeorological University
ERMOLINA Marina Anatoljevna
Ph.D. in Law, associate professor of World politics sub-faculty of the St. Petersburg State University
The quality of higher education and the quality of lawmaking as interrelated factors in counteraction corruption
The article examines the importance of anti-corruption education in an educational organization for the formation of an anti-corruption ideology among students. The question is raised about the problem of preparation of distance learning educational programs by various commercial organizations that are going to compete with educational organizations. The authors declare that not enough attention to anti-corruption education in the country is paid. It becomes necessary to include
in the educational process disciplines related to the formation and development of the anti-corruption ideology of students. According to the authors, it is important to comply with such principles of anti-corruption education as consistency, complexity, continuity, regularity, interdisciplinarity.
Keywords: distance learning, quality of higher education, anti-corruption education, professionalism, competence, state and municipal employees, legislative technique, anti-corruption.
№ 1 (152) 2021
Страницы 116-119
НИКИФОРОВА Елена Николаевна
кандидат юридических наук, профессор, заведующая кафедрой национальной безопасности и международного права Российского государственного гидрометеорологического университета
ЕРМОЛИНА Марина Анатольевна
кандидат юридических наук, доцент кафедры мировой политики Санкт-Петербургского государственного университета
Качество высшего образования и качество законотворчества как взаимосвязанные факторы противодействия коррупции
В статье рассматривается значение антикоррупционного просвещения в образовательной организации по формированию у обучающихся антикоррупционного мировоззрения. Ставится вопрос о проблеме подготовки образовательных программ дистанционного обучения различными коммерческими организациями, которые собираются конкурировать с образовательными организациями. Авторы констатируют, что антикоррупционному просвещению в стране уделяется недостаточно внимания. Необходимым становится включение в образовательный процесс дисциплин, связанных со становлением и развитием антикоррупционного мировоззрения обучающихся. Важным, по мнению авторов, является соблюдение таких принципов антикоррупционного образования как системность, комплексность, преемственность, непрерывность, междисциплинарность.
Ключевые слова: дистанционное обучение, качество высшего образования, антикоррупционное просвещение, профессионализм, компетентность, государственные и муниципальные служащие, законодательная техника, противодействие коррупции.